Continu Verbeteren
Continu verbeteren gaat uit van de vergroting van de betrokkenheid van de leerlingen bij het leerproces. Leerlingen worden (meer) eigenaar van hun eigen leren en ontwikkeling. Als we vinden dat de leerlingen goede resultaten moeten bereiken, dan is het wezenlijk dat de leerlingen kennis hebben van het doel en de manier waarop dit bereikt gaat worden.
Bij de continu verbeteren is de leerling actief betrokken bij het vaststellen van de missie van de groep, de gedragsregels, de leerdoelen van de groep en die van ieder kind persoonlijk.
Jay Marino heeft het concept van Continu Verbeteren (Continuous Improvement) vorm gegeven. Het doel van deze aanpak is een ‘highly effective school’ te worden. De leerkrachten vertrouwen erop dat leerlingen kunnen leren. Leerlingen nemen zelf de verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling. Ze stellen hun eigen doelen vast, zijn de gespreksleiders tijdens hun eigen ‘tienminutengesprekken’ en beleggen groepsvergaderingen met elkaar. Ook zelfevaluatiedossiers (portfolio’s), waarin leerlingen hun eigen resultaten bijhouden, worden op onze school gebruikt.