Ons onderwijs

Ons onderwijs leidt ertoe dat leerlingen goed voorbereid te wereld intrekken. Dit betekent natuurlijk dat zij goed rekenen, lezen, spellen. Het betekent ook dat zij een brede blik op de wereld hebben en daarin een eigen, onderbouwde, mening kunnen vormen.


De manier waarop we dat doen is vanuit onze kernwaarden

Welbevinden | Ontwikkeling | Betekenisvol | Samen

 

Pedagogisch-didactisch handelen
We nemen onze leerlingen mee in het ‘waarom’ van het leren. We geven hen kennis van het doel en de manier waarop dit bereikt gaat worden.We geven doelgerichte instructie en verwerkingsopdrachten en stemmen deze af op de verschillen tussen leerlingen. 
De leerkracht is de overdrager van leerstof en tegelijkertijd ook de persoon die leerlingen begeleidt naar de optimale leerhouding. Zaken als leerstof, instructie, klassenmanagement en interactie worden zo vorm gegeven dat het leerlingen van binnenuit motiveert om te leren (nieuwsgierigheid). We willen daarmee bereiken dat leerlingen het gevoel krijgen dat ze met iets zinvols bezig zijn en tegelijkertijd een zelfbeeld ontwikkelen dat ze in regie zijn in het eigen leerproces.

We hebben twee methodieken die we schoolbreed hebben ingevoerd om onze leerlingen bewust te maken van het eigen leerproces en weerbaar te maken. De eerste is "Continue Verbeteren". De tweede methodiek is Rots & Water. 
 

Continue verbeteren
Continu verbeteren is gericht op het hoog houden van de kwaliteit van het onderwijs en de ondersteuning. Ook is het gericht op het vergroten van de betrokkenheid van de leerlingen bij het leerproces. Leerlingen worden (meer) eigenaar van hun eigen leren en ontwikkeling.
 De essentie van de methodiek is dat alle leerkrachten binnen onze school erop vertrouwen dat leerlingen kunnen en zullen leren; we hebben hoge verwachtingen van de leermogelijkheden van leerlingen.
Continue verbeteren richt zich op drie niveaus: de school, de groep en de leerling.
Leerlingen hebben invloed op wat er in de omgeving gebeurt. Zo is de leerling actief betrokken bij het vaststellen van de missie van de groep, de gedragsregels en de leerdoelen van de groep. Om de ontwikkeling van de groep te monitoren worden regelmatig groepsvergaderingen belegd waarin leerlingen zelf de vergadering leiden en vormgeven.
 Daarnaast neemt de leerling ook de verantwoordelijkheid voor de eigen ontwikkeling. Leerlingen stellen eigen doelen vast en zijn de gespreksleiders tijdens eigen ‘tienminutengesprekken’. Alle leerlingen gebruiken daarrvoor zelfevaluatiedossiers (portfolio’s), waarin zij de eigen resultaten bijhouden en het proces ernaar toe beschrijven.

Rots & Water
Rots & Water is een psychofysiek programma, gericht op de sociale vaardigheid, weerbaarheid en anti-pesten. Rots & Water richt zich op het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties. In ieder leerjaar worden er tien lessen Rots & Water gegeven door de leerkracht. Waar nodig wordt dit uitgebreid met gerichte lessen op ontwikkelpunten van de groep.